Porsche lanserar helt eldrivna Macan GTS
Porsche utökar nu sitt helt eldrivna suv-utbud med Macan GTS. Den nya Porschen har upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring. Macan GTS kan beställas nu och priset startar på 1 210 000 kronor.
Foto: Porsche.
GTS är tre bokstäver som har en särskild plats i hjärtat hos Porsche-entusiasterna ända sedan 904 Carrera GTS från 1963. För första gången bärs nu bokstavskombinationen av en helt elektrisk Macan.
Effekten är upp till 571 hk
Macan GTS accelererar från 0 till 100 km/h tar bara 3,8 sekunder. Bilen når 200 km/h på 13,3 sekunder och topphastigheten är begränsad till 250 km/h.
Effekten i Macan GTS är 380 kW (516 hk) och med Launch Control upp till 420 kW (571 hk). Det maximala vridmoment är 955 Nm.
Precis som i Macan Turbo är växellådan med utväxlingen 9,0:1 särskilt konstruerad för att klara prestandamodellernas vridmoment.
Macan GTS har en WLTP-räckvidd på upp till 586 kilometer. På en snabbladdningsstation med tillräckligt hög effekt kan högvoltsbatteriet på 100 kWh laddas från 10 till 80 procent på 21 minuter.
Sport Chrono-paketet ingår som standard och har utökats med Track Mode som ställer in bilen för särskilt prestandafokuserad körning. Läget ökar bland annat nivån på batterikylningen, vilket minimerar effektförlusten som orsakas av värmeuppbyggnad.
Vikten är jämt fördelad
Förutom fyrhjulsdriften med snabbt reagerande elektroniskt Porsche Traction Management (ePTM) ingår Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) som standard. Den elektroniskt styrda differentialspärren, som är placerad direkt bakom den bakre motorn, förbättrar greppet och bidrar till att uppnå en 48:52-fördelning av vikten.
Macan GTS har modellseriens lägsta tyngdpunkt. Ingenjörerna har förfinat sportluftfjädringen med nivåreglering och Porsche Active Suspension Management (PASM). Markfrigången är 10 mm lägre och Macan GTS har modellspecifika stötdämpar- och krängningshämmarinställningen som ska ge utmärkt dynamik och kurvprecision. Vägegenskaperna kan förbättras ytterligare med bakaxelstyrning som är tillval.
Macan GTS har Porsche Electric Sport Sound (PESS), med två exklusiva GTS-specifika ljudprofiler med distinkta karaktärer i körlägena ”Sport” och ”Sport Plus”.
Klädsel i Race-Tex
Utseendet kännetecknas av olika svartlackerade detaljer fram, på sidorna och bak, som är signaturelement för alla GTS-modeller från Porsche. Särskilt iögonfallande är de tonade Matrix LED-strålkastarna och de kraftigt konturerade ytterkanterna ovanför vindavvisarna.
Macan GTS har utökad Race-Tex-klädsel i kombination med svart läder. Race-Tex finns på den uppvärmbara GT Sport-multifunktionsratten, armstöden på mittkonsolen och dörrpanelerna samt på instrumentpanelen. De adaptiva 18-vägs elinställbara sportstolarnas mittsektioner är också klädda i Race-Tex, medan sätesdynorna och nackskydden är klädda i mjukt läder.
GTS-temat fortsätter i den digitala förarplatsen. Bilens faktiska exteriörfärg återspeglas i 3D-bilden på mittdisplayen och på kombiinstrumentet finns texten ”GTS”. Många av funktionerna i Sport Chrono-paketet som ingår i grundutförandet – till exempel varvtidtagning, telemetriregistrering och sektoranalys – kan hämtas via motsvarande app på mittdisplayen.
Porsche Macan till salu på Bilweb.se