Oktober 23. 2025, Lars Kämpe

Trafikverket: Förebyggande arbete kan rädda liv

Varje år omkommer mellan 60 och 70 personer i arbetsrelaterade trafikolyckor i Sverige, vilket gör det till en av de vanligaste dödsorsakerna under arbetstid. Ungefär en tredjedel av de omkomna är anställda, medan två tredjedelar är tredje part.

Foto: Anders Andersson/Trafikverket.

Enligt arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren systematiskt förebygga skador för att skydda sina anställda under arbetstid. Ansvaret gäller inte bara ”innanför arbetsgivarens grindar” eller väggar utan i lika hög utsträckning även transporter och resor som sker i trafik.

– Varje dödsolycka är en tragedi. Vi kan aldrig acceptera att någon dör av jobbet och arbetsgivaren har ett ansvar för att förebygga dödsfall och skador också på vägarna. Både globalt och i Sverige är trafikolyckor en av de vanligaste orsakerna till dödsfall i arbetet, säger Lars Lööw, generaldirektör på Arbetsmiljöverkets.

Ställer krav vid upphandling

Det är arbetsgivarens ansvar att skapa förutsättningar så att arbetstagarna kan följa trafikreglerna och använda säkrast möjliga fordon, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande. Arbetsgivaren ansvarar också för att följa upp alla sina åtgärder och genomföra förbättringar av sitt säkerhetsarbete.

– Som stor upphandlare av varor och tjänster har vi möjlighet och ett ansvar att påverka den arbetsrelaterade trafiken. Vi ställer krav vid entreprenadupphandlingar att teknik används som säkerställer hastighetsefterlevnad och nykterhet i trafiken säger, Roberto Maiorana generaldirektör på Trafikverket.

Så trafiksäkrar ni verksamheten (Trafikverkets webbplats)