Brist på parkering leder till färre resor med elsparkcykel
Personer som försöker hinna i tid till jobb och skola står för nästan en tredjedel av alla resor med delade elsparkcyklar under en typisk vardagsmorgon. Men användandet kan minska om det inte finns tillräckligt med parkeringsmöjligheter för elsparkcyklarna nära kollektivtrafikknutpunkter. I en ny studie uppgav 60 procent av användarna av delade elsparkcyklar i Stockholm och Malmö att de använde elsparkcyklar mer sällan efter att parkeringsregler infördes år 2022.
Boel Berg Wincent är forskare på Kungliga tekniska högskolan (KTH). Foto: David Callahan.
– Syftet med den nya parkeringspolicyn var att minska röran på trottoarerna och förbättra tillgängligheten. Men en oavsiktlig konsekvens blev att den förändrade pendlarnas inställning till att kombinera elsparkcyklar med kollektivtrafik, säger Boel Berg Wincent, forskare vid KTH.
Den vanligaste orsaken som angavs var den ökade gångsträckan till följd av att man nu måste parkera i vissa zoner eller cykelställ.
Ungefär 40 procent fick längre restid
I en webbenkät med över 1 000 svarande uppgav mer än 80 procent av elsparkcykelanvändarna i de båda städerna att de behövde gå längre för att hitta eller parkera sparkcyklar vid buss- och tågstationer, och cirka 40 procent sa att deras restider hade ökat sedan reglerna trädde i kraft.
– Dessa längre gångsträckor, och tiden det tar att hitta parkering verkar undergräva bekvämligheten med elsparkcyklar, som ofta väljs för sin dörr-till-dörr-funktion, säger Boel Berg Wincent.
Tidigare forskning av Boel Berg Wincent och hennes team visade att en betydande andel av sparkcykelresorna börjar nära kollektivtrafikknutpunkter men avslutas någon annanstans. Det tyder på att elsparkcyklar ofta används för att slutföra den "sista kilometern" av en resa – särskilt när bussar eller tåg är försenade.
Kompletterar kollektivtrafik
En stor andel av resorna verkar vara personer som har bråttom och vill undvika att komma för sent till arbete eller lektioner.
– Ungefär 30 procent av resorna på vardagsmorgnar avslutas under de sista 10 till 15 minuterna före hel timme, det vill säga topparna före föreläsningar, prov eller arbetspass, säger Boel Berg Wincent.
Elsparcyklar används alltså både som en reservlösning och som en länk. Denna dubbla roll visar att sparkcyklar inte bara används istället för att gå eller cykla, utan att de aktivt kompletterar kollektivtrafiksystemen, enligt forskningen.
– Studien understryker behovet av planering och genomtänkt utformning av parkering för elsparkcyklar. Det vill säga fler parkeringsplatser och parkering närmare kollektivtrafikknutpunkter, säger Boel Berg Wincent.