Oktober 17. 2025, Lars Kämpe

Fel grus kan ligga bakom många stenskott

Sverige sticker ut i Norden. Här rapporteras ungefär dubbelt så många stenskott som i Norge och mer än dubbelt så många som i Finland. Tidningen Motor, nummer 4 2025, rapporterar om en pågående studie som pekar på att fel sorts material för halkbekämpning är en möjlig anledning till att Sverige har så många stenskott.

Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige Foto A. Landin.

Den aktuella studien som genomförs av Trafikverket i samarbete med forskningsinstitutet RISE analyserar var stenarna som blir till stenskott kommer ifrån.

– Studien, som inte publicerats ännu, riktar ljuset mot fastighetsägare och upphandlare som väljer fel sorts material för halkbekämpning. Och där har kommuner ett stort ansvar när de upphandlar tjänster. Det handlar om både ekonomi och klimatpåverkan, säger Jacob Sidenvall från Riksförbundet M Sverige.

Kostar 1 500 000 000 kronor varje år

Stenskott i trafiken har blivit ett stort problem för bilister. Uppskattningsvis kostar skadorna bilägare och försäkringsbolag ungefär 1,5 miljard per år. Att laga och byta rutor har blivit en stor bransch. Trasiga rutor ger distraherande ljusbrytningar och påverkat trafiksäkerheten negativt.

– Det finns flera skäl till att stenskotten ökat på senare tid. Det handlar bland annat om att bilar idag har mindre överhäng från bakaxeln, att samtliga tillverkare slutat med stänkskydd bakom hjulen, att vindrutorna blivit tunnare och att moderna däck har lättare för att fånga upp stenar som ligger på asfalten, säger Jacob Sidenvall.

Trafikverket skärper kraven

Vassa stenar av fel gruskvalitet och storlek ökar risken för att stenar fastnar i däcken och för att vindrutan får skador när stenen träffar den. Inför kommande år väntas Trafikverket skärpa sina krav för entreprenörer som använder sten för halkbekämpning. Kommuner bör göra samma sak.

– Det finns som sagt fler faktorer till att stenskotten blivit fler. Men den här forskningsstudien skulle kunna vara början på slutet av ett kostsamt och ohållbart samhällsproblem. Vi uppmuntrar alla som har ansvar för halkbekämpning att följa resultatet av denna studie och att köpa rätt sorts sten, säger Jacob Sidenvall.