Globala försäljningen för Volkswagen svagt uppåt
Under årets första nio månader har Volkswagen-koncernen ökat de globala leveranser något. Totalt levererades 6,6 miljoner fordon, med stark efterfrågan på nya modeller och särskilt höga leveranser i Europa och Sydamerika. I Sverige stärker Volkswagen sin position sett till marknadsandelar.
ID:7 säljer bra i Sverige. Foto: Volkswagen.
De 6,60 miljoner fordon är en liten ökning med 1 procent jämfört med föregående år. Då levererades 6,52 miljoner fordon under perioden januari till september.
Tillväxten i Sydamerika (+15 procent), Västeuropa (+3 procent) och Central- och Östeuropa (+10 procent) kompenserade mer nedgångar i Kina (-4 procent) och Nordamerika (-8 procent)
Elbilar ökade mer
717 500 elbilar (BEV) levererades över hela världen i slutet av september, en ökning med 42 procent jämfört med föregående år (506 600 fordon).
Ökningen av orderingången drivs särskilt av nya modeller av alla typer av drivlinor, såsom VW ID.7 Tourer, VW Transporter/Multivan, Cupra Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron och Porsche 911.
De globala leveranserna av laddhybrider uppgick till 299 000, en ökning med cirka 55 procent jämfört med samma period förra året (193 000).
Efterfrågan på laddhybrider med modern laddhybriddrift av andra generationen, med en helt eldriven räckvidd på upp till 143 km, ökar.
Har 30 procent av marknaden i Sverige
Volkswagen Group Sverige fortsätter att utvecklas starkt på den svenska marknaden. Efter årets nio första månader uppgår marknadsandelen för personbilar till 30 procent, en tydlig ökning från 24,5 procent samma period i fjol. Volkswagen ID.7 är fortsatt Sveriges mest sålda elbil.