Nya stallchefen på plats när Defender testar inför Dakar
Defender Rally fortsätter förberedelserna inför debuten i 2026 års Dakar Rally och FIA World Rally-Raid Championship (W2RC). Nyligen slutfördes testerna av Defender Dakar D7X-R i Marocko med Defender Rallys nya teamchef, Ian James på plats.
Med början 2026 ska Defender tävla i FIA World Rally-Raid Championship (W2RC) i kategorin Stock. Foto: Land Rover.
Ian James som ska leda Defender Rally-teamet in i Dakar och W2RC, kommer senast från McLaren Racing där han var Managing Director och teamchef.
Land Rover Defender gör sin debut under 2026 års Dakar Rally. Där ska tre Defender Dakar D7X-R tävla i den nya Stock-kategorin för produktionsbaserade bilar. Två Defender-bilar ska även delta i de följande fyra omgångarna av 2026 års W2RC.
Görs klar för rally i Storbritannien
Defender D7X-R en 4.4-liters twin-turbo V8 motor. Den har också samma D7x aluminium-konstruktion, växellåda och layout på drivlinan som Defender OCTA. Karossen på D7X-R byggs hos Defenders toppmoderna Nitra Manufacturing Centre i Slovakien. Sedan färdigställdes bilen för Stock-kategorin hos Defender Rally-teamet i Storbritannien.
Den första tävlingsutrustade D7X-R testades nyligen i Erfoud, Marocko, där teamet genomförde det viktigaste, mest omfattande testet hittills under förberedelseprogrammet. Syftet med testet i Sahara var att köra sträckor som liknar de distanser som väntar under 2026 års Dakar Rally.
Kör över stock och sten
Testet inleddes med kortare rundor över mindre sanddyner, för att sedan fortsätta hundratals kilometer över stäpper, gropar, stenar och längre sandsträckor. Förare var Defenders Stéphane Peterhansel, Sara Price och Rokas Baciuška. respektive dags rutt under några enstaka minuter strax innan etappen startar.
– Det är en ära att få leda Defender Rally-teamet när vi nu kliver in i rally-raid tävlingarnas värld under 2026. Med förare i världsklass och teamet på plats, och vår första tävlingsutrustade Defender Dakar D7X-R som visat upp sin kapabilitet i Sahara, ser jag fram emot att jobba genom resten av förberedelserna inför Dakar i januari. Vi har mycket jobb framför oss fortfarande, men vi är starkt inriktade på att göra 2026 ett år att minnas inom World Rally Raid för Defender, säger Ian James, Teamchef för Defender Rally.
Är officiell partner till Dakarrrallyt
2025 blev Defender officiell bilpartner till Dakarrallyt, och partnerskapet kommer att fortsätta 2026, 2027 och 2028. Från 2026 ska Defender också tävla i FIA World Rally-Raid Championship (W2RC) i kategorin Stock – detta är det första året i ett treårigt program.
Defender finns i storlekarna 90, 110 och 130 med upp till åtta säten, där varje modell har sin egen karaktär. Defender 110 finns tillgänglig som elektrisk hybrid.
Land Rover Defender till salu på Bilweb.se