Oktober 01. 2025, Lars Kämpe

Tillåtet med dubbdäck men många har fel om mönsterdjup

Från den 1 oktober är dubbdäck tillåtna igen på svenska vägar. Samtidigt visar en ny undersökning från däck- och bilservicekedjan Vianor att var tredje svensk inte vet vilket mönsterdjup som krävs för lagliga vinterdäck.

Var tredje svensk vet inte vilket mönsterdjup som krävs för att köra lagligt. Foto: Vianor.

En tredjedel, 31 procent, tror felaktigt att samma regler gäller för vinter- som för sommardäck: Ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Men vinterdäcken måste ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter för att vara lagliga.

– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten. Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna – grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås. Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor.

Så ofta bör du kontrollera dina däck

Däck kan slitas olika snabbt beroende på konstruktion, kvalitet och körstil. Även väglaget spelar in. Det finns därför ingen allmän regel för hur ofta man bör byta vinterdäck. Den rekommenderade maxlivslängden är tio år från tillverkningsdatum, och att ett däck inte ska köras på i mer än sex år totalt – men i praktiken slits de flesta däck ut tidigare, om inte bilen används ytterst sällan.

Lagar och regler att känna till inför bytet till vinterdäck

  • Viktiga datum: Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige om det är vinterväglag. Nya regler förväntas träda i kraft 1 november med förlängd säsong då det är krav på vinterdäck: 10 november-10 april. Dubbdäck är tillåtna 1 oktober-15 april, eller om det är eller förväntas bli vinterväglag.
  • Vinterväglag: Innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll, avgör polisen om det är vinterväglag eller inte.
  • Höjda böter: Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar höjda böter på 2 000 kronor, enligt Riksåklagarens nya föreskrift.

Godkända vinterdäck

  • Dubbdäck
  • Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) med snögreppsmärkningen = symbolen med tre alptoppar och en snöflinga (M+S, Mud and Snow-märkningen, är inte längre tillräcklig)
  • Tillåtna – men rekommenderas inte av Vianor: Så kallade ”året runt-däck” blev tillåtna i Sverige 2019 för att harmonisera med EU:s regelverk. Men även om ett året runt-däck har snögreppsmärkningen, är det inte anpassat för svensk vinter och innebär en säkerhetsrisk vid vinterväglag i Norden, enligt en forskningsrapport från VTI (Statens forskningsinstitut) och enligt Vianors rekommendationer.

Undersökningen gjordes online

På frågan ”Vilket är minimikravet för vinterdäckens mönsterdjup enligt lagen?” svarade 31 procent felaktigt 1,6 mm. 61 procent svarade korrekt 3 mm och resterande 8 procent 4 mm/2 mm/1mm eller ”vet inte”.

Undersökningen genomfördes online med 3 507 svenska, 5 185 norska och 15 201 finska deltagare under perioden 17 mars till 31 maj 2025.

Foto: Vianor.