Väg och järnväg får 1 171 miljarder fram till 2037
Nu har infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson har tagit emot Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen för planperioden 2026–2037. Den ekonomiska ramen för nästa planperiod uppgår till totalt 1 171 miljarder kronor, vilket är en ökning med över 200 miljarder kronor jämfört med nu gällande plan. 354 miljarder går till drift och underhåll av det statliga vägnätet.
Foto: Bilweb.se.
Myndigheten beskriver att det eftersatta underhållet på vägarna kan återtas till 2037. För första gången presenterar Trafikverket även ett årtal för järnvägen. Myndigheten bedömer att år 2050 kan hela underhållsskulden, som i dag uppskattas till cirka 90 miljarder, vara åtgärdad.
– Regeringen genomför en historiskt stor satsning på svensk infrastruktur. Underhållsbudgeten maximeras och grunden läggs för ett pålitligt, robust och effektivt transportinfrastruktursystem där de olika trafikslagen kompletterar varandra. Det är ett omfattande arbete som Trafikverket har genomfört på uppdrag av regeringen. Nu ska förslaget remitteras och analyseras, innan regeringen fattar beslut om hur den slutliga nationella planen för nästa planperiod ska se ut, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
354 miljarder till vägarna
Medel för drift och underhåll av det statliga vägnätet inklusive bidrag till enskild väghållning uppgår till 354 miljarder kronor under planperioden. Det innebär att anslaget till vidmakthållande av statliga vägar ökar med cirka 48 procent jämfört med den tidigare planen som omfattade åren 2022–2033.
Tillståndet på det statliga vägnätet kommer att förbättras under planperioden och ska vara i ett bra skick vid planperiodens slut. Det eftersatta underhållet kommer att vara omhändertagen och det framtida underhållet kommer att kunna genomföras mer kostnadseffektivt, skriver Trafikverket.
Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037