September 18. 2025, Lars Kämpe

MHF vill att polisen ska ta olagliga elsparkcyklar

Antalet olyckor med elsparkcyklar ökar lavinartat i landet. Nu kräver trafiksäkerhetsorganisationen MHF skärpning och vill ge polisen ökade möjligheter att beslagta olagliga fordon. MHF vill också införa en obligatorisk promillegräns för att motverka utvecklingen med onyktra elsparkcyklister.

Elsparkcyklar orsakar många olyckor och nu vill MHF att polisen får större befogenheter. Foto: Bilweb.

Förra året omkom fem personer i olyckor med elsparcyklar i Sverige. Närmare 4 500 olyckor med personskador inträffade, vilket ska jämföras med cirka 900 olyckor år 2020. Det visar Transportstyrelsens senaste sammanställning och trenden är oroväckande.

Från att mer eller mindre ha varit ett storstadsproblem har antalet olyckorna med elsparkcyklar spridit sig till allt fler mindre städer i landet. Olyckorna kryper också ner i åldrarna visar sammanställningen. Av dem som skadas på elsparcyklar är nästan hälften ungdomar och unga personer under 25 år.

Många drabbade är påverkade

– Vi ser att allt fler olyckor sker med privatägda elsparcyklar numera och det handlar företrädesvis om singelolyckor, säger Tomas Jonsson, trafiksäkerhetsansvarig på MHF.

En tredjedel av alla elsparkcykelolyckor inträffar under helger och kvällstid. Vid flera allvarliga olyckor har föraren varit påverkad av alkohol eller droger.

– Vi anser att en obligatorisk promillegräns för elsparkcyklar ska införas. Alla våra grannländer i Norden har redan en sådan, säger Tomas Jonsson.

Vill beslagta olagliga elsparkcyklar

Trafiksäkerhetsorganisationen MHF att polisen får ökade möjligheter att beslagta olagliga fordon. En granskning som MHF har genomfört visar att endast 13 av 122 granskade fordon som i dag säljs hos dom fyra största återförsäljarna av elsparkcyklar är lagliga.

– Motoreffekten är generellt för hög. Problemet är att det inte är olagligt att sälja men du har som konsument inte rätt att framföra dessa på allmän väg.