September 12. 2025, Lars Kämpe

Nu är Polestar 5 officiell

Det svenska elbilsmärket Polestar lanserar nu officiellt produktionsversionen av Polestar 5, en fyradörrars prestanda-GT. Bilen har sitt ursprung i Precept-konceptet, som först presenterades 2020.

Foto: Polestar.

– Polestar 5 tar framtiden in i nuet. Vår vision för Polestars design, teknik och hållbarhetsinriktning är inte längre bara en dröm – den är en verklighet som våra kunder nu kan köpa. Med sin rena skandinaviska design, avancerade plattform, kraftfulla motorer, sofistikerade chassi, banbrytande teknik och medvetet hållbara material är Polestar 5 en ledstjärna för branschen och den perfekta flaggskeppsmodellen för Polestar, säger Michael Lohscheller, Polestars vd. “

Inspirerad av flyget

Polestars design-team har med små förändringar fört över konceptbilen Precept till produktion. Polestar 5 beskrivs som en djärv, fem meter lång GT-bil med modern, minimalistisk formgivning utan onödiga utsmyckningar. Flygindustrin ska ha varit en central inspirationskälla, vilket märks på de strama ytorna som sträcks över en aerodynamisk, vingformad profil.

Polestar 5 har digital backspegel samt virtuellt bakfönster, precis som på Polestar 4. Bilen har dessutom det största panoramaglastaket hittills på en Polestar – över 2 meter långt och 1,25 meter brett.

Tack vare ramlösa sidorutor i linje samt infällbara dörrhandtag har Polestar 5 Dual motor en luftmotståndskoefficient (Cd) på 0,24.

Kan bli femsitsig och har fotgarage

Polestar 5 är främst designad som en fyrsitsig GT. Med det centrala armstödet i nedfällt läge kan passagerarna i baksätet enkelt styra fyrzons klimatanläggningen, sätesvärmen, ventilationen och massagefunktionerna. Baksätena har samma design som Recaro-framsätena och kan vinklas individuellt för extra komfort.

När armstödet fälls upp skapas en femte sittplats, och den förskjutna sittkonfigurationen ger mer axelutrymme. Tack vare en utskärning i batteriet – kallad "fotgarage" – bakom framsätena får passagerarna extra fotutrymme och en mer naturlig sittställning.

Förarpositionen i Polestar 5 är avsiktligt bakåtlutad och prestandafokuserad, med lågt placerade sätena och en brant vinklad ratt som är placerad nära föraren.

Har radar och åtta krockkuddar

Avancerade förarassistanssystem (ADAS) är en integrerad del av Polestar 5, med SmartZone i fronten som innehåller sensorer, radar och framåtriktad parkeringskamera. Pilot Assist justerar fordonets hastighet och position i körfältet vid hastigheter upp till 150 km/h.

Totalt har Polestar 5 elva kameror, en förarkamera, en mellandistansradar och tolv ultraljudssensorer. Dessutom har bilen åtta krockkuddar och använder inre radarsensorer för att identifiera antal, position och typ av passagerare för att säkerställa optimalt skydd vid en olycka.

Byggs på Polestar Performance Architecture

Grunden för Polestar 5 är en helt ny, specialutvecklad, aluminiumplattform som utgör basen för Polestar Performance Architecture (PPA). Med hjälp av höghållfasta aluminiumprofiler, pressdelar och gjutstycken får bilen en lätt och vridstyv struktur som ska ge högre vridstyvhet än många tvåsitsiga sport- och superbilar. Polestar 5 använder 13 procent återvunnet aluminium och 83 procent aluminium från smältverk som drivs med förnybar el, vilket kraftigt reducerar bilens koldioxidavtryck.

Aluminiumkonstruktionen är lättare än motsvarande stålkontruktion och ger även säkerhetsfördelar, och det 112 kWh stora litiumjonbatteriet (106 kWh) från SK On är integrerat som en del av strukturen.

Bakre motorn kan kopplas ur

I Polestar 5 Performance är den totala effekten 650 kW (884 hk) och 1 015 Nm vridmoment, vilket gör att bilen kan accelerera från 0–100 km/h på bara 3,2 sekunder.

Polestar 5 Dual motor har 550 kW (748 hk) och klarar samma sprint på 3,9 sekunder. Båda versionerna är elektroniskt begränsade till 250 km/h.

Tack vare 800-volts elektrisk arkitektur kan Polestar 5 snabbladdas med upp till 350 kW på DC-laddare. Batteriet kan laddas från 10–80 procent på bara 22 minuter och en extern laddningsindikator på C-stolpen visar batteriets laddningsnivå.

För maximal effektivitet kan Polestar 5:s bakre motor kopplas ur när den inte behövs. Räckvidden (WLTP) är upp till 670 km för Polestar 5 Dual motor och 565 km för Polestar 5 Performance.

Priset börjar på nära 120 000 euro

Polestar 5 finns tillgänglig för beställning nu.

Polestar 5 Dual motor (550 kW, 812 Nm) har ett indikativt lanseringspris på 119 900 euro. Polestar 5 Performance (650 kW, 1 015 Nm) har ett indikativt lanseringspris på 142 900 euro. Beställningar öppnade online den 8 september.

Polestar till salu på Bilweb

Foto: Polestar.