September 11. 2025, Lars Kämpe

Snart skärps reglerna för vinterdäck

Den 1 november 2025 förväntas strängare regler för vinterdäck träda i kraft. Tunga fordon måste då ha vinterdäck under hela perioden 10 november till 10 april, oavsett väglag. För lätta fordon gäller fortsatt att vinterdäck krävs endast när vinterväglag råder, men även här förlängs perioden till 10 november till 10 april. Detta istället för 1 december till 31 mars som gällde tidigare. Det skriver organisationen Svenska Fordonsbranschen i ett pressmeddelande.

Om de nya reglerna blir verkligehet ska tunga fordon ha vinterdäck oavsett väglag 10 november till 10 apri. Foto: Fordonsbranschen.

– Vi ser mycket positivt på att regeringen nu går vidare med tydligare och nya vinterdäckskrav för tunga fordon. Det stärker både framkomligheten och trafiksäkerheten. Att det föreslagna kravet på snökedjor är slopat är särskilt viktigt – det hade inneburit höga kostnader och allvarliga risker ur arbetsmiljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Det här ett välkommet beslut som skapar både tydlighet och trygghet på vägarna under vintern, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag.

Så blir de nya reglerna i korthet

  • Lätta fordon: vinterdäck krävs vid vinterväglag, 10 november–10 april.
  • Tunga fordon: vinterdäck krävs oavsett väglag, 10 november–10 april.
  • Snökedjor: inget krav införs.

Måste samordnas med EU

Reglerna är ännu inte formellt beslutade, eftersom bestämmelser som påverkar internationell handel måste samordnas med EU-länderna – en process som tar tre månader. Om inga invändningar har inkommit före den 16 september kan reglerna träda i kraft den 1 november.

Frågan om vårens period för däcksskifte kvarstår

Med vinterperioden fastställd till 10 november–10 april kvarstår frågan om hur lång tid som ska ges för att byta från vinter- till sommardäck.

– En 30-dagars skiftesperiod skulle förena trafiksäkerhet, folkhälsa och rimliga arbetsförutsättningar – och samtidigt ge både trafikanter och seriösa aktörer en tryggare vardag än vad dagens alltför snäva 15 dagar gör, säger Jonas Roupé, vd på Däckspecialisternas Riksförbund.

Pressmeddelande från Svenska fordonsbranschen