September 10. 2025, Lars Kämpe

Vedeldning större källa till små partiklar än trafiken

Vedeldning är den största utsläppskällan i Sverige till små hälsoskadliga luftföroreningar, så kallade PM2,5. Utsläppen sker ofta i bostadsområden och kan ha stor lokal påverkan på luftkvaliteten. Det skriver IVL Svenska Miljöinstitutet.

Foto: IVL Svenska Miljöinstitutet.

Luftföroreningar är en av de största miljöriskerna för människors hälsa – och partiklar, som bland annat kommer från förbränning, är den luftförorening som har störst negativ effekt.

– Höga koncentrationer av partiklar återfinns oftast utmed hårt trafikerade vägar, men även lokalt, i tätbebyggda områden, kan vedeldning utgöra den största källan till partikelföroreningar och det finns all anledning att arbeta vidare med att minska utsläppen, säger Tomas Gustafsson, luftexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Blir bättre med nya vedpannor

 Scenarier som IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort på uppdrag av Naturvårdsverket visar att utsläppen kommer att minska framöver, främst till följd av att äldre vedpannor och kaminer byts ut mot nya med lägre utsläpp. Men även moderna eldstäder kan släppa ut stora mängder partiklar, så det är fortsatt viktigt att elda rätt.

– Även om partikelhalterna i Sverige har minskat de senaste årtiondena så överskrider de fortfarande både miljökvalitetsnormer och WHO:s gränsvärden, så det återstår mycket arbete för att minska halterna. Partiklar påverkar vår hälsa men även klimatet och miljön i stort. Till exempel sot, som också kallas black carbon, har negativa hälsoeffekter och bidrar dessutom till växthuseffekten i och med att de absorberar ljus, säger Ingrid Mawdsley, luftexpert på IVL.

Slitagepartiklar från vägtrafik ökar

Utsläpp av partiklar och sot från de flesta andra källorna, som industrier, sjöfart, arbetsmaskiner och vägtrafikens avgaspartiklar, förväntas också minska framöver. Slitagepartiklar från vägtrafiken väntas däremot öka i takt med att trafikmängden ökar. Slitage från vägar påverkas i stor utsträckning av användningen av dubbdäck.

Utsläpp av slitagepartiklar från bromsar och däck kommer för första gången att regleras i och med utsläppskraven i Euro 7 som börjar gälla första juli 2028.

IVL:s luftexperter ger tips om hur man kan elda för att minimera utsläppen

Detta är IVL Svenska Miljöinstitutet