Bara 1 990 exemplar ska byggas av ID.3 GTX FIRE+ICE
Volkswagen har tagit fram specialutgåvan ID.3 GTX FIRE+ICE med kraftfull drivlina, exklusiv lack och flera speciella designdetaljer. Bilen ska bara byggas i 1 990 exemplar och går nu att beställa på den svenska marknaden.
Foto: Volkswagen.
Specialmodellen har tagits fram i samarbete med sportmodemärket BOGNER FIRE+ICE, som är en del av det Münchenbaserade lyxsportmodeföretaget BOGNER. Det är samma företag som vara med och tog fram Golf II Fire and Ice som blev en överraskningssuccé på 90-talet och som numera har kultstatus bland fans.
Som en hyllning till originalmodellens debutår ska endast 1990 exemplar byggas av ID.3 GTX. Specialutgåvan har ett rekommenderat cirkapris från 619 900 kronor och de första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av året.
Ska klara 586 kilometer på en laddning
Elmotorn är på 326 hk/240 kW och 545 Nm, 0-100 km/h går på 5,7 sekunder och topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Sportchassit DCC är standard.
Litiumjonbatteriet på 79 kWh (netto) kan laddas på DC-snabbladdningsstationer med upp till 185 kW. Med denna effekt kan batteriet laddas från 10 procent upp till 80 procent på cirka 26 minuter. Räckvidden är upp till 586 km vid blandad körning enligt WLTP.
Har skräddarsydd exteriör
Det som tydligast skiljer ut exteriören hos ID.3 GTX FIRE+ICE är lacken Ultra Violet Metallic. Den unika färgsättningen är en hyllning till den legendariska Golf-föregångaren som fanns i en liknande färg. Takramslisten har röd eloxerad lack i Flaming Red. C-stolpen pryds av en transparent matt dekal med det geometriska mönstret FIRE+ICE. Dessutom pryds takspoilern av Fire and Ice-logotypen från 1990-talet.
En annan utmärkande detalj är de 20 tum stora Locarno-fälgarna med röd GTX-centrumkåpa. Den senaste generationens LED-baklyktor har tonats på specialmodellen.
Sätena är kviltade som dunjackor
Interiören har ett tvåfärgat färgkoncept med accentfärgen ”On Fire Red” på stolarna. Även ratten, instrumentpanelen, dörrpanelerna och golvmattorna har fått en personlig prägel med färgade sömmar och logotyper. Med inspiration från BOGNER FIRE+ICE-kollektionerna är sätena kviltade i stil med dunjackor och pryds av en antydan till dragkedja med FIRE+ICE-logotypen i mitten.
– Det förnyade samarbetet mellan Volkswagen och BOGNER FIRE+ICE efter mer än 30 år och förverkligandet av en seriemodell är en viktig milstolpe för oss. Det som började som en utställningsbil har utvecklats till en marknadsfärdig bil som kommer att glädja både fans av ikoniska Golf II Fire and Ice och en ny generation. Bilen är ett starkt uttryck för relevansen av att förena mode och mobilitet, säger Daniel Hiendlmeier, vd och varumärkeschef på BOGNER.
Tekniska fakta
- Motor: Elmotor
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Effekt: 326 hk/240 kW
- Energiförbrukning: 15,1 kWh/100 km
- CO2-utsläpp: 0 g/km
- Acceleration, 0-100 km/h: 5,7 s
- Topphastighet: 200 km/h
- Räckvidd, blandad körning (WLTP): 586 km
- Batterikapacitet: 79 kWh (netto)
- Max laddeffekt DC: 185 kW
- Laddtid 10 - 80 % laddnivå med maximal effekt (DC): ca 26 minuter
- Vändcirkel: 10,5 m
- Axelavstånd: 2 770 mm
- Längd / Bredd / Höjd: 4 264 mm / 1 809 mm / 1564 mm
- Totalvikt: 2 430 kg
- Tjänstevikt: 2 037 kg
- Bagagevolym, uppfällt/nedfällt baksäte: 385 liter / 1 267 liter.