Regler om elektrifiering av tunga transporter på remiss
I dag remitteras förslag till nya regler om stöd till utbyggnaden av laddningsinfrastruktur för tunga transporter. Förslagen innebär bland annat att det ska bli enklare för all tung trafik, bussar och fartyg att söka stöd för laddningsinfrastruktur.
Ebba Busch är energi- och näringsminister. Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet
– För att minska vårt beroende av importerade bränslen och stärka vår långsiktiga konkurrenskraft är elektrifieringen avgörande. Genom ett enklare och bredare stöd ökar vi takten i elektrifieringen av transportsektorn, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.
Den fortsatta elektrifieringen av fordonsflottan är viktig för möjligheten att nå ett fossilfritt samhälle, skriver regeringen i ett pressmeddelande. Laddningsinfrastrukturen bör byggas ut i sådan takt att den bidrar till en snabb elektrifiering av transportsektorn.
Ska underlätta för sökanden och motverka felaktiga utbetalning
De senaste årens snabba utveckling inom området innebär att regelverket behöver uppdateras. Det handlar bland annat om att inkludera nya kategorier av laddinfrastruktur exempelvis i hamnar, att underlätta för de som söker stöd för icke-publik laddningsinfasstruktur och att förenkla själva ansökningsprocessen.
Det är även viktigt att det finns tydliga krav på kontroll, utvärdering och uppföljning av utbetalade stöd. Regler som motverkar felaktiga utbetalningar bör därför införas, skriver regeringen.
De är remissinstanser men alla kan svara
Bland de instanser som regeringen har remitterat promemorian till finns bland andra Mobility Sweden, Power Circle, Svenskt näringsliv, Naturvårdsverket, Transportstyrelsen, Trafikverket samt en rad länsstyrelser.
Myndigheter som lyder under regeringen är skyldiga att svara på remissen. Om myndigheten inte har några synpunkter, räcker det dock att svaret ger besked om detta. För andra remissinstanser innebär remissen en inbjudan att lämna synpunkter.
Det är emellertid inte bara de remissinstanser som Regeringskansliet har skickat förslaget för yttrande till som kan lämna synpunkter. Möjligheten att yttra sig över ett förslag står alltid öppen för var och en som har synpunkter på det.
Remissvaren ska lämnas senast den 1 december 2025. Svaren kommer att publiceras på regeringens webbplats.