September 04. 2025, Lars Kämpe

Porsche lanserar induktiv laddning

Trådlös laddning är i dag vardagsmat för mobiltelefoner. Snart ska Porsche erbjuda samma användarvänliga teknik även för elbilar och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon.

Foto: Porsche.

Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustning för trådlös laddning. Under bilmässan IAA Mobility i München den 9–14 september visar Porsche en Cayenne-prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

Aldrig varit enklare

One-Box-laddningsplattan monteras på parkeringsplatsen och därmed finns inget behov av att installera en väggbox eller en separat styrenhet. Porsche Wireless Charging-golvplattan (längd/bredd/höjd: 117/78/6 centimeter) går att installera i garage, carport eller till och med på en utomhusparkering.

Golvplattan, som väger drygt 50 kilo, är som standard utrustad med en LTE- och WLAN-modul, så att fjärruppdateringar av programvara och infrastrukturstöd garanteras även i framtiden. Porsche Wireless Charging lanseras först i Europa 2026.

– Användarvänlighet, användbarhet i vardagen och laddningsinfrastruktur är fortfarande avgörande faktorer när det gäller acceptansen av elektrisk mobilitet. Vi är stolta över att induktiv laddning snart kommer att vara tillgänglig i serieproduktion hos Porsche. Det har aldrig varit enklare och bekvämare att ladda en elbil hemma, säger Michael Steiner, utvecklingschef hos Porsche.

Med en maximal laddeffekt på upp till 11 kW har Porsche med sitt kontaktlösa laddningssystem nått samma nivå som kabelansluten AC-laddning. Energiöverföringen från laddplattan till batteriet har en effektivitet på upp till 90 procent.

Ungefär 75 procent av alla laddningar i helt eldrivna Porschebilar sker hemma, visar en kundanalys som gjorts av sportbilstillverkaren. Potentialen för induktiv laddning borde med andra ord vara stor.

Cayenne sänks automatiskt

För att kunna ladda kontaktlöst krävs även hårdvara i bilen. Nya Cayenne Electric är den första modellserien som kan beställas med förberedelse och mottagare för Porsche Wireless Charging.

Mottagarenheten är placerad i bilens underrede mellan framhjulen och är skyddad mot stenskott och väderpåverkan. För laddningen behöver Cayenne bara parkeras ovanför golvplattan

Den beröringsfria energiöverföringen mellan de båda laddningsenheterna sker över ett avstånd på några centimeter. För detta sänks Cayenne automatiskt. Basplattan har en rörelsedetektor och detektering av främmande föremål.

Laddningen avbryts automatiskt om något levande upptäcks mellan bilen och golvplattan eller om till exempel ett metallföremål ligger på golvplattan.

Så fungerar induktiv laddning

  • Induktiv laddning är välkänt från smartphones, men även från eltandborstar. Energin överförs genom luften via ett magnetfält.
  • För detta ändamål finns en sändarspole av koppar och ferriter i basplattan. Växelström flödar genom denna spole, vilket genererar ett magnetfält.
  • Porsches koncept använder ultrabredbandsteknik för att fastställa bilens relativa position ovanför golvplattan. När den optimala parkeringspositionen har nåtts informeras föraren.
  • I bilens sekundärspole, som fungerar som mottagarenhet, alstrar magnetfältet växelström.
  • En likriktare omvandlar den sedan till likström som Cayennes högvoltsbatteri kan lagra.

Porsche Cayenne till salu på Bilweb