Serieproduktion av bränsleceller för BMW 2028
BMW Group förbereder nu för serieproduktion av bränslecellssystem. De första prototyperna av den tredje generationens bränslecellssystem är redan under utveckling vid koncernens kompetenscenter i München och Steyr, med sikte på produktionsstart 2028.
Foto: BMW.
BMW Group intensifierar nu arbetet med vätgasdrivna fordon. Produktionen av dessa system beräknas starta 2028 vid BMW Group Plant Steyr i Österrike. Komponenter till drivsystemet ska levereras från tekniknavet i Landshut.
Monterades i 535iA redan 2014
Den första generationen av BMW:s bränslecellsdrivsystem levererades helt av Toyota Motor Corporation (Toyota) och monterades i BMW 535iA redan 2014. Den andra generationen gjorde sin debut i den nuvarande pilotflottan av BMW iX5 Hydrogen. Den gången utvecklade BMW själva det övergripande bränslecellssystemet, medan de individuella bränslecellerna kom från Toyota.
För den nya generationen utvecklar BMW Group och Toyota Motor Corporation gemensamt drivlinan för personbilar, där den centrala bränslecellstekniken skapar synergier för både kommersiella fordon och personbilar. Detta nära samarbete gör det möjligt för båda företagen att dra nytta av synergier inom utveckling och inköp, samtidigt som de skapar varumärkesspecifika modeller.
Den tredje generationen av bränslecellsteknik medför flera betydande förbättringar
- Kompakt design: Utrymmet som upptas av bränslecellssystemet har minskats med cirka 25 procent. En avsevärd ökning av effekttätheten har möjliggjort en betydligt mer kompakt konstruktion jämfört med föregående generation.
- Hög integrationsgrad: Den tredje generationen kan sömlöst integreras i framtida fordonsarkitekturer. Detta banar väg för en tekniköppen strategi som kommer att göra det möjligt att erbjuda kunderna en mångfald av drivsystemsvarianter i framtiden.
- Optimerade komponenter och ökad effektivitet: Systemet förväntas bli väsentligt effektivare än sin föregångare. Detta uppnås genom uppgradering av individuella komponenter som baseras på den drivteknik som utvecklats gemensamt med Toyota, samt genom förbättrade driftsstrategier. Dessa framsteg resulterar i ökad räckvidd och effekt kombinerat med lägre energiförbrukning, vilket utgör en betydande förbättring jämfört med den andra generationen.
Vätgasen reagerar med syre från luften
BMW Group tillverkar prototyper av de högeffektiva bränslecellssystemen vid företagets kompetenscenter för vätgas i München. I bränslecellen sker en elektrokemisk reaktion där vätgas från tankarna reagerar med syre från luften. Denna reaktion producerar elektricitet som driver elmotorn och därmed förser fordonet med energi.