Satte Sverige på hjul – Nu får välbevarad PV 444 ny ägare
En körklar Volvo som inte kräver några direkta åtgärder före användning. Så beskriver besiktningsmannen den Volvo PV 444 från 1953 som säljs på Bilweb Auctions nätauktion nu på torsdag. PV 444 och PV 544 var bilar som betydde mycket för svenskarna under de ekonomiska tillväxtåren på 1950- och 1960-talen.
Motorn går tyst, jämt och fint utan skrammel. Växlarna går i fint om man bara är försiktig med ettans växel, som på dessa vagnar är osynkroniserad. Så skriver Bilweb Auctions besiktningsman om denna Volvo PV 444. Foto: Bilweb Auctions.
På 1950-talet såg framtiden riktigt ljus ut och Volvo PV 444 var viktig när Sverige sattes på hjul och allt fler familjer hade råd med en bil.
Volvo PV 444 visades redan i september 1944 i Kungliga Tennishallen i Stockholm. Då pågick fortfarande andra världskriget och det skulle dröja fram till 1947 innan de första köparna fick sina bilar.
Priset för de som skrev kontrakt på en PV 444 när bilen presenterades var mycket förmånliga 4 800 kronor. Det var på kronan samma pris som Volvos första bil ÖV4 hade när den lanserades 1927.
Planerade för 8 000 bilar men tillverkade 440 000
PV 444 var den första lilla Volvon och dess popularitet gjorde att Volvos totala produktionsvolym ökade rejält.
Från början planerade Volvo för en produktion på 8 000 bilar. Det blev nästan 200 000 bilar innan PV 444 ersattes av den uppdaterade PV 544 i augusti 1958. När den sista PV:n byggdes 1965 hade totalt 440 000 bilar av modellerna PV 444 och PV 544 lämnat banden hos Volvo.
Köptes ny i Örebro
Just den här Volvo PV:n som nu går på auktion köptes ursprungligen 1954 från bilfirman Folke Ramers i Örebro. Den togs ut av linjemästare C.M. Lundström som använde bilen de första åren.
År 1967 ställdes den av och hamnade i det så kallade reservregistret. 1971 avfördes bilen ur bilregistret, troligtvis på grund av missad inbetalning av registeravgiften.
Efter drygt 20 år, 1993 köptes bilen av en herre i Örebro som lät återregistrera bilen1998. Den gick sedan vidare till en Konsumhandlare i Hasselfors, varifrån den nuvarande ägaren förvärvade bilen 2019. Då hade PV 444:n varit avställd sedan 2004.
Fick en genomgripande service
När bilen åter rullades ut i dagsljuset 2019 var den första åtgärden att pumpa diagonaldäcken före hemtransporten. Därefter gjordes en stor uppstartsservice. Alla slitdelar i tändsystemet byttes ut liksom kylarslangarna efter en genomspolning av kanaler och kylare. Förgasare och tändning ställdes in och motor och växellåda fick ny olja. En ny bränsletank monterades samt nya bromsdetaljer runt om, inklusive bromsrör och bromsslangar. Bilen fick också nya stötfångare monterade med bull-horn som var ett tidsenligt tillbehör.
Ville bevara originalskicket
Sedan uppstarten 2019 har Volvon bara rullat cirka 400 mil. Nuvarande ägare har haft som ambition att bevara bilen i originalskick så långt som möjligt. Därför har ägaren med känsla för originalutförande bara bytt ut delar för att förbättra funktionen.
Bilweb Auction kan inte verifiera att mätarställningen på 7 100 svenska mil stämmer, men värderingsmannen håller det för troligt då bilen stått undanställd under långa perioder.
Volvo PV 444 ES 1953 – Gå vidare till auktionen på Bilweb Auctions
Veckans auktionslista på Bilweb Auctions