September 02. 2025, Lars Kämpe

Nu säljs Renault 4 E-Tech electric i Sverige

Renault 4 är tillbaka, men nu som helelektrisk crossover i modern tappning. Nu startar försäljningen hos de svenska återförsäljarna och priserna börjar på 384 900 kronor.

Foto: Renault.

Nya Renault 4 E-Tech electric är inspirerad av den ikoniska modellen Renault 4L som presenterades redan 1961. Den nya bilen ska vara anpassad för dagens behov med större utrymmen och eldrift. Det återstår dock att se om Renault 4 E-Tech electric blir en lika stor försäljningsframgång som originalet som sålde i över åtta miljoner exemplar.

Renault 4 E-Tech electric har ett bagageutrymme med låg lasttröskel som rymmer 420 liter. Baksätet kan fällas och som första elbil från Renault kan även framsätet fällas helt plant, vilket gör det möjligt att lasta långa föremål. Den höga markfrigången på 18,1 cm gör modellen redo för alla typer av vägar, medan One Pedal-funktionen förenklar vardagskörningen genom att bilen bromsar in och stannar helt utan att bromspedalen används.

Är mindre än Captur och större än Clio

Med en längd på 4,14 meter placerar sig Renault 4 E-Tech electric mellan Clio och Captur i storlek. Axelavståndet är 2,62 meter.

Renault 4 E-Tech electric bygger på den dedikerade elbilsplattformen AmpR Small, som även används för Renault 5. Bilen erbjuder beroende på version det senaste inom förarassistans, inklusive Active Driver Assist (nivå 2), samt uppkopplade tjänster via OpenR Link med Google inbyggt. Den digitala assistenten Reno, som kan integreras med AI, hjälper föraren både i bilen och via appen My Renault.

Renault 4 E-Tech electric lanseras i tre versioner

  • EV40 evolution med 40 kWh / 120 hk / 308 km WLTP – från 384 900 kronor.
  • EV52 techno med 52 kWh / 150 hk / 398 km WLTP – från 434 900 kronor.
  • EV52 iconic med 52 kWh / 150 hk / 396 km WLTP – från 471 900 kronor.

Tre utrustningsnivåer

  • evolution – standard med 3 sittplatser, värmepump, eluppvärmda framstolar, automatisk A/C, V2L, parkeringssensor bak +backkamera, 18” hjul, grå textilklädsel.
  • techno – standard med 18”aluminiumfälgar, One-pedal, Google inbyggt, eluppvärmd ratt, 10” digitalt instrumentkluster, helt fällbar främre passagerarstol, bakgrundsbelyst grill fram. Klädsel i grått jeanstyg med återvunna material i blå toner och kopparfärgade detaljer.
  • iconic – fullt utrustad som standard med Active Driver Assist, elbaklucka med handsfree, Harman Kardon ljudsystem, parkeringssensorer runt om, sportig och elegant design med svart tak och svart konstläderklädsel + grått tyg och inslag av gult.

Alla versioner har en 11 kW AC-laddare med bidirektionell funktion (V2L) och förberedelse för V2G. Snabbladdning sker med upp till 80 (EV40) eller 100 kW DC (EV52), vilket ger 15–80 procent på cirka 30 minuter. V2G-funktion är tillgänglig i Frankrike vid lansering, medan bilarna i Sverige är förberedda för V2G men ännu inte aktiverade.

Eldrivna Renault på Bilweb