Augusti 28. 2025, Lars Kämpe

Flera risker för elbilsägare som hoppar över servicen

Elbilar brukar ibland beskrivas som i princip underhållsfria – en myt som kanske stämmer på soliga vägar i Kalifornien, men inte i vårt nordiska klimat. Det skriver däck- och bilservicekedjan Vianor och låter sin butiksservicechef lista tre risker med utebliven service.

Foto: Vianor

– Myten om underhållsfria elbilar kommer främst från marknader med varmare klimat och jämna vägar. I Norden har vi vägsalt, kyla, snabba väderskiften och ojämna vägar – faktorer som sliter på elbilar och kräver särskild uppmärksamhet, säger Magnus Fritz, bilservicechef på nordiska däck- och bilservicekedjan Vianor

Här listar Magnus Fritz tre risker för svenska bilägare när elbilen inte servas regelbundet.

1. Bromsarna kärvar och slits i förtid

Elbilar bromsar med hjälp av elmotorn, vilket minskar användningen av de mekaniska bromsarna. Det låter bra – men innebär att bromsarna inte "motioneras" och därför riskerar att kärva, särskilt i fuktigt och kallt klimat med ökad risk för rost. Det kan leda till längre bromssträckor och att bromsarna måste bytas i förtid.

– Att kolla bromsarna är extra viktigt för elbilar. Utan underhåll ökar risken för allvarliga fel, och bromsarnas livslängd kan halveras. Att byta bromsar är dyrt, det kan handla om många tusenlappar.

2. Slitage på fjädringssystemet

Elbilar är ofta tyngre än fossildrivna bilar och har högt vridmoment – vilket belastar fjädringssystemet mer. I Norden förstärks slitaget av ojämna vägar med sprickor och hål, snö, grus och vägsalt. Dålig fjädring påverkar inte bara komforten, utan också däckens livslängd och bilens stabilitet i svängar och vid inbromsning.

– Många underskattar den ökade belastningen som elbilar utsätter fjädringssystemet för. Att kontrollera det regelbundet kan förebygga både olyckstillbud och däckbyten i förtid samt dyra reparationer, säger Magnus Fritz.

3. Skador på batteriet

Batteriet är elbilens dyraste komponent och ofta placerat under bilen, där det riskerar att träffas av stenar eller grus. I många modeller saknas skyddsplåtar. Även mindre skador kan få allvarliga följder, som kortslutning och i värsta fall brand.

– Skadorna syns inte alltid, men kan bli mycket kostsamma. Därför bör batteriets undersida kontrolleras regelbundet – särskilt efter en säsong då du kört mycket, som efter en bilsemester, menar Magnus Fritz.

Behåller bilens prestanda

Elbilen har ingen växellåda som behöver service och ägaren slipper byta motorolja och oljefilter. Vad är det som måste bytas ut och fixas?

– Det är två saker. Bromsvätskan måste bytas, som regel vartannat år, och kupéfiltret bör bytas regelbundet, helst en gång om året. För övrigt handlar servicen om kontroller av batteriet, bromsarna och andra kritiska komponenter. Det handlar inte bara om körkomfort och säkerhet. Du hjälper till att bibehålla bilens prestanda och andrahandsvärde – samtidigt som kostnaderna för service minskar över tid, avslutar Magnus Fritz.

Över 10 000 elbilar till salu på Bilweb