Augusti 08. 2025, Lars Kämpe

ADAC testar batteriet i Volkswagen ID.3

Den tyska bilägarorganisationen ADAC har kört nästan 170 000 kilometer med en Volkswagen ID.3 Pro S och rapporterar nu att batteriet fortfarande har en nettokapacitet på 91 procent. Volkswagen garanterar att batteriet i alla ID.-modeller ska ha 70 procent av sin ursprungliga nettokapacitet efter åtta års drift eller 160 000 kilometer.

Foto: Volkswagen

ADAC:s uthållighetstest av ID.3 Pro S med ett batteri på 77 kWh startade i maj 2021. Sedan dess har testteamet kört bilen i stadstrafik, på landsvägar och på motorvägar – även i vinterförhållanden. Sträckorna har varit både korta och långa samt med stora höjdskillnader.

Snabbladdade i 40 procent av fallen

ADAC har utsatt batteriet för stora påfrestningar. För att nå160 000 kilometer så snabbt som möjligt har snabbladdningsstationer använts vid över 40 procent av laddningstillfällena. Dessutom, i motsats till vad som rekommenderas, har bilen ofta laddats upp till 100 procents laddningsnivå mellan provkörningarna för att nästa testförare skulle kunna dra nytta av hela räckvidden. Ibland har bilen lämnats vid laddningsstationen under flera dagar med 100 procents laddningsnivå.

Nettokapacitet på 91 procent efter nästan 170 000 kilometer

Mellan provkörningarna har ingenjörerna på ADAC:s test- och teknikcenter kontrollerat testbilen upprepade gånger, särskilt batteriets skick. I sin rapport redovisar ADAC hur batteriets hälsa har utvecklats under körsträckan och efter 169 651 kilometer har högvoltsbatteriet fortfarande en nettokapacitet på 91 procent.

– Resultatet visar den höga kvaliteten hos våra ID.-modeller även efter många körda kilometer. En hög batterikapacitet på över 90 procent efter 160 000 kilometer bekräftar att våra ID.-modeller även är mycket attraktiva som begagnade bilar och fortsätter att uppfylla våra kunders krav säger Martin Sander, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad.

Mjukvaruuppdateringar förbättrar bilen kontinuerligt

ADAC har in sin rapport en tydlig rekommendation till kunderna, att mjukvaruuppdateringar alltid ska installeras. Under uthållighetstestet fick ID.3 flera mjukvaruuppdateringar – bland annat ruttplaneraren som planerar laddningsstoppen längs en längre sträcka så att målet kan nås så snabbt som möjligt. Förutom olika buggfixar innehöll uppdateringarna också en ökning av laddeffekten till upp till 170 kW.

Även förbrukningen och därmed räckvidden påverkades positivt av uppdateringarna. Framför allt har den nya mjukvaran avsevärt förbättrat energiförbrukningen på korta sträckor och vid vintertemperaturer från 0 till 5 °C.

Chassit är i gott skick

Andra positiva punkter som ADAC lyfter fram är att kaross och chassi är i gott skick, trots den långa körsträckan. Axlar, fjädring och styrning har klarat bilens vikt väl och uppvisar inga tecken på betydande problem.

ADAC fortsätter nu sitt uthållighetstest av ID.3. Nästa rapport förväntas komma vid 250 000 körda kilometer.

Volkswagen ID.3 till salu på Bilweb

Testet på ADAC:s hemsida (endast på tyska)

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V.) är Tysklands och Europas största bilägarorganisation med närmare 21 miljoner medlemmar. ADAC utför bland annat biltester. Huvudkontoret ligger i München i Tyskland och test- och teknikcentret finns i Landsberg am Lech utanför München.