Augusti 04. 2025, Lars Kämpe

Världens första center för Mercedes-Maybach öppnar

Mercedes-Benz lyxigaste varumärke Mercedes-Maybach har fått sitt första brand center. Varumärkesscentret finns i Seoul, Sydkorea, och ska vara en plattform för försäljning, varumärkesupplevelse och kundservice.

Foto: Mercedes-Maybach

Centret drivs av en lokal återförsäljare och är på 3 000 kvadratmeter fördelat på fem våningar. Byggnaden har showroom, leveranszon, serviceverkstad och kundlounger i lyxig miljö som ska vara inspirerad av traditionell koreansk byggnadsstil. Byggnaden har utformats i nära samarbete med Mercedes-Benz chefsdesigner Gorden Wagener.

Personlig rådgivare hjälper kunderna

Centret är bara tillgängligt efter förbokning. Varje kund får en personlig rådgivare som hjälper dem att konfigurera sin bil. En barista finns på plats och en inomhusträdgård ska bidra till en avskild miljö i en annars intensiv storstadsmiljö.

– Vårt brand center kan jämföras med de flaggskeppsbutiker som modebranschens lyxigaste varumärken har. Här kombineras exklusivitet, hantverkskunnande och personlig kontakt på ett sätt som bara Mercedes-Maybach kan erbjuda, säger Mathias Geisen som är ansvarig för sälj och marknad i Mercedes-Benz Groups koncernledning.

Har sålt 10 000 bilar i Sydkorea

För Mercedes-Benz är Sydkorea en av de viktigaste Maybach-marknaderna globalt. Sedan introduktionen 2004 har över 10 000 fordon levererats till koreanska kunder.

Brand Center Seoul ingår i ett globalt nätverk av exklusiva satsningar från Maybach, där även ateljén i Shanghai samt varumärkeslounger i New York och Wien ingår.

För att fira öppningen visades två nya specialmodeller. Den ena är Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series, en öppen tvåsitsig modell som nu introduceras på den koreanska marknaden. Den andra modellen är Silver Lining Edition, en specialvariant om bara tolv fordon fördelade på S-Klass, GLS och EQS SUV i obsidiansvart metalliclack med silverdetaljer.

Mercedes-Maybach till salu på Bilweb