Juli 17. 2025, Lars Kämpe

Skärmar i bilen måste granskas menar M Sverige

År 2026 kommer den europeiska bilsäkerhetsorganisationen Euro NCAP att kräva att bilar har fysiska knappar för en rad funktioner för att kunna få högsta betyg, fem stjärnor. Det är välkommet att de agerar skriver riksförbundet M Sverige, som också vill se fler studier om skärmarnas inverkan.

Foto: Bilweb

Att göra enkla inställningar på pekskärm i bilen kan ta uppmärksamhet från körningen.

– Det är inte så förvånande att inbyggda digitala skärmar i bilen är en distraktion. Mobiltelefonanvändning ger böter i trafiken men i dag kommer meddelanden och information upp även på bilens skärm, som bara blir större och större, säger Jacob Sidenvall på riksförbundet M Sverige.

I Norge presenterades förra året de första europeiska forskningsresultaten på hur mycket tid som ett antal vanliga uppgifter i bilens infotainmentsystem kräver. Men redan 2020 kunde läsarna av Tidningen Motor (nr 4/5 2020) ta del av problematiken.

– Att justera saker via skärm tar mycket mer tid och uppmärksamhet jämfört med att göra det med en fysisk knapp eller ett vred, säger Jacob Sidenvall.

Färdas 30 meter på två sekunder i 60 km/h

I högre hastigheter kan mycket hända under tiden man tittar på bilens skärm, skriver M Sverige. Kör man i 60 km/tim har man rört sig 30 meter på bara två sekunder. Den norska studien fann att deltagarna tittade bort från vägen i korta stunder tills uppgiften var löst. För att byta till en specifik låt på musikspelaren användes i genomsnitt 23,5 sekunder där 12,3 av dem användes till att hålla koll på vägen och 10,2 sekunder (uppdelat i flera kortare blickar) till att titta på skärmen.

– Det är glädjande att säkerhetsmedvetenheten ökat och att biltillverkare redan meddelat att de kommer att återgå till knappar för kontrollpaneler säger Jacob Sidenvall. Men det är också viktigt att vi får mer information om detta fenomen. En mindre studie i Norge, vår artikel från 2020 och ett reportage i Vi Bilägare är en bra början men ska bilindustrin övertygas krävs sannolikt fler studier från internationella aktörer. Under tiden måste vi som vistas på vägarna inse hur farliga skärmarna kan vara och hantera dem klokt.

Riksförbundet M Sverige är har 70 000 medlemmar och beskriver sig själva som Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

Jacob Sidenvall på riksförbundet M Sverige. Foto: Jan Backman.