Mercedeschefen Ola Källenius testar helt nya elektriska GLC
I en Youtube-video ger Mercedes-Benz koncernchef, svensken Ola Källenius, en förhandstitt på nya eldrivna GLC. I videon kör Ola Källenius själv bilen som har världspremiär på IAA-mässan i München den 7 september.
Foto: Mercedes-Benz
Mercedes GLC är märkets mest sålda modell och när det kommer en helt ny generation med eldrift, så är det en viktig nyhet för Mercedes-Benz.
I videon utsätter Ola Källenius eldrivna GLC för fem utmaningar som är tänkta att visa upp bilens design, mångsidighet och köregenskaper.
26 mils körning på tio minuters laddning
Den nya modellen har 800-voltsarkitektur som ska göra det möjligt att ladda med upp till 320 kW. Det ska ge energi för 26 mils körning på bara tio minuter.
Bilen är större än sin föregångare och har åtta cm längre hjulbas. Tillsammans med den lägre tyngdpunkten, som följer av batteriernas placering, ska det ge bilen goda vägegenskaper. Bilen finns också med samma typ av avancerade AIRMATIC luftfjädring som S-Klass. Bakhjulsstyrning på upp till 4,5 ° ingår.
Bagageutrymmet rymmer 570 liter, och med nedfällda säten sväljer det 1 740 liter. Dessutom finns en frunk på 128 liter.
Drar släp på upp till 2,4 ton
Nya GLC har en släpvagnsvikt på 2 400 kg. Trailerstabilisering och backningshjälp underlättar körning med släp. Bilen har dessutom ett maximalt kultryck på 100 kg vilket gör att man till exempel kan ha cykelhållare med tunga elcyklar.
Mercedes GLC till salu på Bilweb