Mercedes-Benz VLE körde 110 mil med två korta laddstopp
Från Stuttgart, över Alperna, hela vägen till Rom med två korta laddstopp på 15 minuter vardera. Det klarade Mercedes-Benz med nya VLE – en kommande eldriven MPV.
Foto: Mercedes-Bentz
De två testbilarna började i Stuttgart och tog sig längs en rutt på nästan 110 mil genom slingrande alpvägar, långa motorvägssträckor, landsvägar och trånga italienska gränder till Rom. Efter 13 timmar rullade två VLE in i Rom – efter att ha startat i 11 grader i Stuttgart och anlänt i 33-gradig sommarvärme i Rom. Kupén höll hela tiden 22 grader.
Räckvidd enligt WLTP är en sak, men det är när bilarna testas i verklig trafik som man får svart på vitt vad bilarna kan på riktigt.
– Våra kommande MPV-modeller visar återigen prov på sin vardagskompetens. Med bara två korta laddstopp på vardera 15 minuter hela vägen från Stuttgart till Rom visar VLE på kraften i vår nya Van Electric Architecture, säger dr. Andreas Zygan, utvecklingschef på Mercedes-Benz Vans.
Nya modellnamnen är VLE och VLS
2026 introducerar Mercedes-Benz Vans en ny, modulär och skalbar arkitektur. Den nya arkitekturen ska innebära en tydligare skillnad mellan MPV:er för persontransport och rena transportbilar. Mercedes-Benz kommer att kalla de nya MPV-modellerna för VLE och VLS.
VLE får plats för upp till åtta personer och passar enligt Mercedes allt från aktiva familjer och fritidsentusiaster till exklusiva VIP-transporter. VLS blir i sin tur ett helt eget kapitel inom bilvärlden – en ny definition av lyx med översvallande utrymmen, skriver Mercedes-Benz i ett pressmeddelande.
Mercedes V220, V250 och V300 till salu på Bilweb