VTI utvärderar solcellsdrivna lätta lastfordon
Energiautonoma fordon, ofta kallade solcellsdrivna elfordon, låter kanske som en dröm, men är verklighet sedan flera år. I ett nytt forskningsprojekt ska VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, utvärdera prestanda och affärsmöjligheter med tre-hjulingar som delvis laddas av solel.
Foto: Clean Motion AB
Projektet finansieras av Energimyndigheten och genomförs tillsammans med Clean Motion AB. Syftet är att utvärdera prestanda, effektivitet och användarerfarenhet från företagets eldrivna tre-hjuling EVIG. Fordonet används för lätta transporter i stadsmiljö och har solpaneler på taket och laddas med förnybar energi under körning.
Prestandan påverkas av geografin
Transportfordonet EVIG används i dag i Frankrike, Spanien, Sverige, Nederländerna och Saudiarabien. Från alla dessa länder ska data samlas in. Ett viktigt mål är att identifiera skillnader i prestanda mellan olika regioner, klimat och driftsförhållanden.
– Energidrivna autonoma fordon erbjuder en unik möjlighet att förbättra transporternas hållbarhet genom att minska beroendet av el från elnätet och sänka driftskostnaderna. Deras prestanda är dock starkt beroende av väder, geografi och teknisk effektivitet, vilket innebär utmaningar för en bred implementering, säger projektledaren och VTI-forskaren Harrison John Bhatti.
Projektet undersöker också användarperspektivet, fordonens kostnadseffektivitet och olika utmaningar vid införandet på olika marknader. Erfarenheter och kunskap ska sedan användas för att utveckla möjliga affärsmodeller och marknadsstrategier för solcellsdrivna fordon.
– Projektet är ett första steg i forskningen om energiautonoma fordon och kommer att utgöra basen för flera fortsättningsprojekt. I nästa steg hoppas vi kunna inkludera fler fordonstyper och transporter, säger Harrison John Bhatti.
Kan i princip bli självförsörjande
Lätta fordon har avsevärt lägre energiförbrukning vid drift, vilket medför att de integrerade solpanelerna på EVIG gör verklig operativ nytta. Detta eftersom solpanelerna kan stå för merparten av fordonets energibehov vid rätt förhållanden.
– Genom att kombinera låg fordonsvikt, hög verkningsgrad i drivlinan och optimerade solpaneler kan EVIG i princip bli självförsörjande under rätt förhållanden. Det innebär att vi inte bara minskar laddbehovet – vi omdefinierar vad som är möjligt för eldrivna transportfordon i urbana miljöer, säger William Collings, CTO på Clean Motion.
Projektet startar i juni 2025 och ska vara slutfört vid utgången av 2027.