Juni 23. 2025, Lars Kämpe

Första eldrivna glassbilen har rullat ut

Nu ska glassbilarna bli eldrivna. Lagom till sommarvärmen har Hemglass första elektriska glassbilar börjat rulla ut på sina turer. Bilarna levereras av Mercedes-Benz.

Foto: Mercedes-Benz

– Nu har vi hittat en bilmodell som kommer att göra att vi kan ställa om snabbare till el. Det känns skönt att kunna möta kunderna med fler eldrivna glassbilar framöver, säger Henrik Wessen som är fleet manager på Hemglass Sverige.

Hemglass ljusblåa glassbilar med sin karakteristiska melodi har varit en del av Sveriges vardag sedan 1968. Ända sedan starten har Mercedes-Benz varit vanligast vagnparken och nu är de första eldrivna modellerna från företaget i drift.

– Få verksamheter är så lämpliga för eldrift som just glassbilar. Vi kör ju i bostadsområden och träffar många kunder så för oss är det viktigt att visa att även glassbilar kan vara eldrivna. Dessutom har vi fasta turer så att vi vet exakt hur långt en bil körs varje runda. Våra rundor har många stopp och starter och sådana körningar är också mycket energieffektiva med en elbil, säger Henrik Wessen.

Krävs dispens för att köra med B-körkort

De nya bilarna är registrerade med 4,25 tons totalvikt och får med dispens köras med B-körkort. Den högre totalvikten gör att de – trots batteriernas vikt – får lasta lika mycket som dieselbilar med en totalvikt på 3,5 ton.

– Vårt mål är att ha ställt om större delen av vår vagnpark till 2030, säger Henrik Wessen. Men en förutsättning är att systemet med B-körkort för 4,25 tons bilar blir permanent.

Pressmeddelande från Mercedes-Benz

Hemglass webbplats