Volkswagens nya hybridsatsning - ska utmana Toyota
Volkswagen storsatsar på hybridteknologi och utmanar Toyota med en ny drivlina. Först ut är T-Roc – en modell som kombinerar bensinkraft med el utan behov av laddning. Är detta framtidens hybridlösning?
Volkswagen tar ett stort steg mot hybridteknologi nästa år med introduktionen av sin första fullhybrid i den nya generationen T-Roc. Detta markerar en betydande förändring i den tyska biltillverkarens elektrifieringsstrategi.
Ny hybridteknik
Den nya hybridkonfigurationen liknar den som används i Toyota Prius, och kombinerar en förbränningsmotor med en elmotor och ett batteri. Systemet förväntas använda en turboladdad 1,5-liters fyrcylindrig bensinmotor som arbetar tillsammans med elmotorn. Bensimotorn kommer också att fungera som generator för att ladda batteriet, vilket möjliggör begränsad körning på enbart el.
Prestanda och effektivitet
Olika effektnivåer planeras, från 201 hk till 268 hk, med ett maximalt vridmoment på mellan 258 och 295 lb ft. Detta nya hybridsystem skiljer sig från Volkswagens nuvarande hybrider genom att det varken kräver extern laddning (som plug-in-hybrider) eller bara ger en elektrisk boost under normal körning (som mildhybrider).
Bred implementering
Hybriddrivlinan kommer inte att vara exklusiv för T-Roc. Både Volkswagen Golf och Skoda Octavia förväntas få samma system, och fler modeller kan följa. MQB Evo-plattformen, som ligger till grund för en rad Volkswagen Group-modeller, möjliggör en bredare implementering av den nya hybriddrivlinan.
Framtidsplaner
Volkswagen planerar att investera 60 miljarder euro (649 miljarder kronor) fram till 2028 i utvecklingen av förbränningsmotorer, inklusive det nya HEV-drivlinan. T-Roc, den första bilen med detta hybridsystem, förväntas lanseras i Storbritannien nästa år.
Denna satsning på hybridteknologi kommer som svar på lägre än förväntad försäljning av helt elektriska bilar och ändrade konsumentpreferenser. Volkswagen anpassar sig till marknaden samtidigt som de fortsätter sin resa mot en mer hållbar framtid inom bilindustrin.