Volvo begraver kombiikonerna V90 och V60
Bilweb går igenom Volvos nya beslut att avveckla V60 och V90
Volvo begraver kombiikonenerna V90 och V60 och el-SUV:ar tar över. Det är slutet för en av svensk bilhistories mest älskade karosser när Volvo V60 och V90 försvinner från produktionslinjerna. Beslutet, som bekräftats av VD Jim Rowan, markerar en strategisk vändning mot en elbetonad SUV-framtid där kombibilen inte längre väger upp mot marknadens krav.
I en tid då höga SUV:ar och strömlinjeformade elbilar dominerar bilhållplatser, framstår Volvos beslut som en logikens seger. "Kombibilen har varit vår ryggrad, men framtiden kräver nya lösningar", konstaterar Rowan under ett digitalt pressmöte.
Nyckelspelarna blir de högeffektsmodeller som EX30 – en kompakt el-SUV med dragningar av urban tech-estetik – och den lyxbetonade ES90-sedanen som påminner om konceptbilens friktionlösa linjer.
SUV:ars ökade popularitet bland kvinnliga köpare
En avgörande faktor? SUV:ars ökade popularitet bland kvinnliga köpare. "Högre sittposition ger bättre överblick och lättare insteg – en säkerhetsfråga lika mycket som en komfortfråga", förklarar produktchef Eva Andersson.
Geopolitisk schackspel
Produktionsflytten avslöjar samtidigt en global spelplan. EX30:s tillverkning flyttas i ilfart från Kina till Volvos fabrik i Gent, Belgien – ett direkt svar på EU:s nya importregler. För den amerikanska marknaden väger man nu att etablera ES90-tillverkning i South Carolina för att kringgå Trump-erans 112,5 % tullar på kinesiskt tillverkade bilar.
XC60: Arvtagerskan i svart klänning
I kombivännernas tomrum rullar en mörk riddare in: XC60 Black Edition. Med nattsvart lack, 22-tumsfälgar och R-Design-paket positioneras SUV:n som det nya praktiska flaggskeppet. "Vi behöver inte uppfinna hjulet på nytt, bara anpassa det till tidens krav", slår Andersson fast.
Sista kapitlet i en 70-årig saga
När sista V90 lämnar Torslandafabriken i maj 2025 tystnar en produktionslinje som formats av asfaltens poeter – från Duettens campingäventyr till T5:s motorvrål. Kvar står frågan: Kan SUV:ens höga midja och energismarta teknik verkligen erövra kombiälskarens romantik?
En sak är säker: Volvo kör framåt med blicken på horisonten – även om den nu ses genom en högre stolpe.