Bilmarknaden i oktober 2024
Försäljningen av begagnade bilar ökade med 15% under oktober samtidigt som nybilsförsäljningen minskade med 3%.
I oktober 2024 minskade den totala försäljningen av nya personbilar med 3%, men det fanns ljusglimtar. Privatmarknaden växte med 8%, medan tjänstebilsmarknaden däremot backade med 7%. Totalt stod laddbara bilar för 63% av alla nyregistrerade bilar, en liten ökning från 61% året innan. Av dessa ökade försäljningen av laddhybrider med 18%, medan elbilsförsäljningen minskade med 5%. Försäljningen av begagnade bilar ökade däremot med 15% under oktober.
Nyregistreringar oktober 2024:
Totalt registrerades 24 785 personbilar i oktober, vilket innebär en svag ökning med 0,8% jämfört med oktober 2023. Volvo var den största aktören på marknaden med 20,7% av registreringarna, följt av Volkswagen (12,6%) och Kia (7,3%). Hittills under 2024 har 216 099 personbilar nyregistrerats, vilket är en minskning med 7,2% jämfört med samma period 2023.
För lätta lastbilar var trenden mindre positiv. Antalet nyregistreringar sjönk med hela 30% i oktober, och de totala registreringarna landade på 2 937. Volkswagen var den ledande aktören med 29,7% av registreringarna, följt av Mercedes-Benz (16,9%) och Ford (16,6%).
Laddbara bilar:
Laddbara bilar utgjorde 62,6% av alla nyregistreringar i oktober 2024, en liten ökning från 60,6% året innan. Elbilar stod för 35,3% av de nyregistrerade laddbara bilarna, medan laddhybrider var 27,3%. Trots denna utveckling minskade nyregistreringarna av elbilar med 5% jämfört med oktober 2023, medan laddhybrider ökade med 18%. Under 2024 har 125 343 laddbara bilar nyregistrerats, vilket motsvarar 58% av alla nyregistreringar.
Försäljning av nya bilar:
Under oktober levererades 20 959 nya personbilar, vilket är en minskning med 3,4% jämfört med samma månad året innan. Volvo var även här den största aktören med 16,7% av marknadsandelen, följt av Volkswagen (13,8%) och Kia (8,4%). Hittills under 2024 har 184 620 nya personbilar levererats till slutkund, vilket är en minskning med 8% jämfört med 2023.
Privatmarknaden:
Privatmarknaden visade en stark utveckling i oktober, med en ökning på 7,7% i antalet nyregistrerade bilar. Totalt levererades 10 061 nya bilar till privatkunder. Volkswagen var den mest populära aktören även här, med 12,4% av marknadsandelen, följt av Kia (11,4%) och Volvo (11,3%). Privatleasingandelen sjönk däremot till 44%, från 52% i oktober 2023.
Tjänstebilsmarknaden:
Tjänstebilsmarknaden hade en nedgång på 6,7% i oktober och landade på totalt 7 335 nyregistrerade bilar. Volvo var det ledande märket även på denna marknad med 23,1% av marknadsandelen, följt av Volkswagen (16,9%) och Skoda (7,6%). Hittills i år har 67 549 nya bilar levererats till tjänstebilsmarknaden, vilket är en minskning med 11,9% jämfört med samma period 2023.
Begagnatförsäljning:
Försäljningen av begagnade bilar ökade med 15% i oktober, och den genomsnittliga lagerhållningstiden för begagnade bilar minskade till 61 dagar, jämfört med 27 dagar under oktober 2023.
Analys:
Oktober 2024 har visat blandade resultat för den svenska bilmarknaden, med både positiva och negativa trender beroende på segment.
Privatmarknaden som drivande faktor: En tillväxt på 8%, vilket är en indikator på konsumenternas efterfrågan. Trots en generell nedgång i den totala nybilsförsäljningen, verkar svenska konsumenter vara lite mer benägna att investera i nya bilar, med särskilt starka resultat från Volkswagen och Kia. Minskningen i privatleasing kan tyda på förändrade konsumtionsvanor eller en högre efterfrågan på bilägande snarare än leasing.
En viktig trend är den fortsatta dominansen av laddbara bilar, som nu står för 63% av nyregistreringarna. Även om elbilars andel minskade något, har laddhybrider fortsatt att öka i popularitet med en ökning på 18%. Detta kan tyda på att konsumenterna söker en mer flexibel lösning där de kan kombinera både el- och bensindrift, vilket gör laddhybrider mer attraktiva än rena elbilar, särskilt med tanke på infrastrukturen för laddning.
Tjänstebilsmarknaden fortsatte att visa en nedåtgående trend, vilket reflekterar en minskad efterfrågan på företagsbilar. Minskningen kan bero på osäkerhet i ekonomin eller förändrade företagspolicies, särskilt i en tid av ökade kostnader och nya regleringar. Företagen tenderar att hålla tillbaka investeringar i tjänstebilar under osäkra perioder.
Begagnatmarknaden ökade med 15% vilket visar på en stabil marknad där konsumenterna söker prisvärda alternativ till nya bilar. Det kan vara en konsekvens av de ekonomiska utmaningarna som påverkar både konsumenter och företag.
Sammanfattningsvis speglar bilmarknaden i oktober 2024 en fortsatt omställning mot mer hållbara transportlösningar, särskilt laddbara bilar, medan den generella efterfrågan på nya bilar verkar ha dämpats något, särskilt på tjänstebilsmarknaden.