Januari 03. 2023, Ola Lundberg

Smått, snålt och premium – en framgångssaga

Flertalet biltillverkare har senaste åren satsat på kompaktbilar med det lilla extra. En skinnklädsel och kromlister ger marginal i försäljningspriset. Vi lyfter här fram en av dessa som är något bortglömd.

Flertalet biltillverkare har senaste åren satsat på kompaktbilar med det lilla extra. En skinnklädsel och kromlister ger marginal i försäljningspriset. Vi lyfter här fram en av dessa som är något bortglömd.

Citroën lanserade sin premiumdivision redan på 1950-talet med modellen som hette just Citroën DS, en bekväm lyxvagn för de som tyckte om klassisk komfort och som senare kommit att känneteckna märket i alla tider; hydropneumatisk fjädring. Konstruktionen innefattade gasklockor i fjädringen som gav en överlägsen komfort på särskilt ojämna vägar. De som någon gång kört en gammal DS glömmer sällan turen. När modellen senare lades i malpåse i mitten av 1970-talet skulle det dröja flera decennier innan namnet ”DS” kom tillbaka hos Citroën.

År 2010 presenterades ett nytt DS-program och nu rörde det sig om finare versioner av befintliga C3, C4 och C5. Först ut var en av våra favoriter i klassen ”lyxigare kompaktbilar” – Citroën DS3. Till skillnad från Mini Cooper, Fiat 500 och andra trendbilar, så är ”cittran” väldigt överkomlig prismässigt. Men är inte de franska motorerna lite si-så-där kvalitetsmässigt? Du kanske inte visste att instegsmotorn på 1,6 liter (diesel) är utvecklad tillsammans med BMW och även sitter monterad i just Mini Cooper? Skillnaden är färre hästkrafter och lägre servicekostnader i Citroën DS3. Visst, motorn är inte ny och trots 99 gram koldioxid per kilometer är den inte miljöklassad idag och har en skatt på strax över en tusenlapp per år. Men det kan man leva med då förbrukningen ligger på cirka en halvliter vid landsvägskörning och 0,65 liter per mil vid blandad körning. Bilen (2010-2012 årsmodell) köps idag för mellan 50-70 000 kronor beroende på miltal.

Vad får du då? En väldigt fräck småbil där taket och backspeglarna kan ha ljusblått eller till exempel svart tak, lite fräcka lister här och där och en insida med annorlunda inslag som bara fransmännen kan åstadkomma. Dessutom komfort som med hästlängder slår många av bilarna i denna kategori.

Så vad väntar du på? Behöver du en liten bil eller kanske en andrabil att köra fram och tillbaka till jobbet med? Är det dags att ge Frankrike och Citroën en chans?