Mars 24. 2017, Mathias Björkman

Bonus-malus-beskattning av nya personbilar, lätta lastbilar och minibusser - Regeringen har nu lagt fram sitt förslag

45 000 kronor i bonus för bilar med nollutsläpp. Varje gram i minskat utsläpp gör skillnad samtidigt som utsläpp över 140 g/km beskattas med 100 kr/g. En stor kombi eller SUV kan alltså få en skatt på upp emot 10 000 kr per år.

45 000 kronor I bonus för bilar med nollutsläpp. Varje gram i minskat utsläpp gör skillnad samtidigt som utsläpp över 140 g/km beskattas med 100 kr/g. En stor kombi eller SUV kan alltså få en skatt på upp emot 10 000 kr per år.

Elbilar gynnas

Regeringen föreslår 45 000 kronor i bonus för bilar med nollutsläpp, i praktiken el- och vätgasbilar. Det är 5 000 kronor mer än dagens supermiljöbilspremie, men eftersom den femåriga fordonsskattebefrielsen för miljöbilar tas bort, är den ökande stimulansen i praktiken ganska liten. Men snabbt minskade merkostnader för elbilar gör att bonusen ändå blir klart marknadspåverkande när den införs 1 juli 2018

Varje gram gör skillnad

I dag har rena elbilar 40 000 kronor i premie och laddhybrider 20 000 kronor. I det nya systemet är den maximala premien 45 000 kr, vilket sjunker gram för gram till 60 g CO2/km vilket ger en premie på 7 500 kr. Varje gram minskade utsläpp tydlig ekonomisk skillnad. Särskilt för laddhybriderna som hittills behandlats som en och samma

Nollzonen där det inte finns några bilar

Bilar i spannet 60-95 g CO2/km får varken bonus eller malus (premie respektive straffskatt). Men här finns nästan inga bilar

Gasbilar försiktigt framåt

Gasbilar får en premie på 7 500 kronor, vilket i kombination med att också relativt snåla dieselbilar får en straffskatt (malus), och med alltfler gasmackar, gör att gasbilarna blir mer intressanta. Men en riktig boom för gasbilarna förutsätter en fungerande andrahandsmarknad, och då måste det större prisskillnad att fylla på med biogas på macken.

Etanolbilar backar

Etanolen går en ljusnande framtid till mötes, med ökad inblandning, men inte E85-bilarna. De får ingen bonus utan enbart en fortsatt halverad ordinarie fordonsskatt jämfört med de fossila drivmedlen.

Malus

Bilar i spannet 96-140 g CO2/km får en malus på 77 kr/g, utsläpp över 140 g/km beskattas med 100 kr/g. Denna skillnad stimulerar att välja en hybrid eller snåldiesel inom samma modellserie. Förslag om en andra brytpunkt för riktigt höga utsläpp avvisades, men redan med denna skatt får t.ex. en normal stadsjeep en skatt på uppemot 10 000 kronor om året vilket stimulerar till att välja en laddhybrid som istället får en bonus på 10-15 000 kronor.

Treårsregel

Medan bonusen är ett engångsbelopp som betalas ut sex månader efter att bilen införskaffats, är malusen en skatt utöver den ordinarie fordonsskatten, som tas ut under fordonets första tre år. Det gör merkostnaden något mindre synlig, vilket klimatmässigt är negativt, samtidigt som malus-skatten upphör lagom till bilen kommer ut på andrahandsmarknaden där den miljöstyrande effekten främst består i den CO2-baserade fordonsskatt vi redan har idag.

Dieselbilar fortsatt dyrare

Också framöver får dieselbilar ett bränsle- och miljötillägg som ska kompensera för den lägre beskattningen av drivmedlet. Läs mer hos 2030-sekretariatet