November 15. 2016, Mathias Björkman

Motorbranschens Riksförbund och BegBil -16

Och så var den första BegBil -16 avklarad. En bra start för ett forum med fokus på begagnade bilar och branschmingel.

Och så var den första BegBil-16 avklarad

En bra start för ett forum med fokus på begagnade bilar och branschmingel. Det var en bra och genomarbetad agenda. Trots en hel del reklaminslag i presentationerna kom det fram bra input för bilhandeln. Från processtyrning och KPI:er av Din Bil, auktionsmarknaden och begagnatmarknaden av KVD och KVD Bilpriser, Vizeum om marknadsföring och positionering och varför söket är viktigt, Olofsson Bil om deras arbete med livechatten till hur Bendt Bil arbetar med digital marknadsföring. Bäst var Frida Boisen som berättade om vikten och kraften i att vara aktiv i sociala medier och roligast var Kristoffer Appelquist och David Batra som stod för kvällens underhållning.

Digitalisering – det går snabbare och snabbare och det gäller att hänga med!

Att äga sin egen hemsida är en självklarhet. Inte i bilbranschen. Det är extremt viktigt och inte bara på ”pappret”. Den är ditt ansikte utåt och måste alltså vara schysst och uppdaterad. Precis som bilhallarna. Tänk om kunderna inte kunde komma in i bilhallen? När man ska kliva in i bilen så finns den inte längre där? När kunden ställer en fråga till en av säljarna i butiken får de vänta till nästa dag för att få svar? Det går liksom inte idag. Se till att äga era egna hemsidor. Det är affärskritiskt och blir bara viktigare och viktigare – snart säljs alla bilarna online! P.S. glöm inte heller bort era Facebooksidor, Istagramkonton och Twitterkonton. Har ni gett er in i leken så måste de uppdateras. Inte svårare än så.

Var proaktiv och bearbeta dina potentiella kunder i realtid

Jag är personligen förtjust i alla typer av realtidschattar och är övertygad att man måste ha digitala säljare framöver. Personer som aktivt bearbetar trafiken på hemsidan och i andra kanaler där man visar sina bilar, till exempel hos oss på Bilweb. Man måste prata med kunderna där de är och när de är där. Butiker och ”showrooms” flyttar helt enkelt ut på nätet. Det gäller att våga ligga i framkant! Ibland är det dyrt att inte förändra i tid. Det finns inte många branscher i Sverige som har tillgång till så mycket data som bilbranschen. Vi kan få fram allt. Vilka era kunder är, vart de bor, är de suga på att köpa ny bil, när är de sugna på att köpa ny bil osv. Varför arbetar inte alla med detta idag? Det här är ytterligare en perfekt arbetsuppgift för framtidens bilsäljare. Det funkar inte att sitta och vänta på affärer längre. Proaktivt var namnet!

Söket är A och O – Se till att synas där det händer!

Idag är besökaren inne i bilhallen ca 1.2 gånger (i snitt) innan ett köp. Tidigare var man inne 5 gånger innan köpet. Det är en stor skillnad, bara på några år. Nu gör man all research online. Hemifrån soffan – många gånger med sin mobiltelefon. Ofta med flera enheter i knät. I snitt använder man typ 3.1 enheter, helt galet. Mobil, platta, miniplatta, dator, TV osv. Barnen gör ju å andra sidan läxorna samtidigt som de Kik:ar, Snapchat:ar, kollar Netflix och Viaplay. Det krävs en hel del skärmar för det med. Tillbaka till söket. 85 procent av köparna börjar sin resa i sökmotorerna och 95 procent av alla köpare använder sökmotorerna under sin resa mot bilköpet. In och ut ur söket hela tiden. Extrema möjligheter för de som är duktiga och ett stort hot för de som inte bryr sig. Kunden letar efter bilmodeller, information, betyg och omdömen på bilmodeller och bilhandlare och mycket mer. Det finns hur många frågor som helst att besvara för våra kunder. Ju fler, desto bättre! Enligt Google vet 6 av 10 nybilsköpare inte vilket märke eller bilmodell de ska välja när de går in i köpprocessen. Läste någonstans att typ 50 procent köper ett annat märke än de hade tänkt från början. Stora möjligheter helt enkelt! Om man gör 139 sökningar på Google när man ska köpa ny bil har alla som vill sälja bil alltså 139 möjligheter att besvara kundens fråga. Typ. Galet många chanser att nudda kunden.

Läsvärt: Googles ”Stacy´s car buying journey

• 139 sökningar på google • 14 videor på YouTube • 89 bilder • 69 interaktioner med bilhandlare • 189 interaktioner med generalagenterna • 71 procent använder mobilen

Hur funkar det då? Hur syns jag där man ska?

När det gäller sökmotorerna kan man synas på två sätt: organiskt och förtjänat eller genom köpta placeringar (sponsrade länkar). Branschen brukar säga SEO (search engine optimization) eller SEM (search engine marketing). För att kunna synas organiskt måste man arbeta aktivt och smart med relevant innehåll och besvara kunderna frågor. Man måste även satsa mycket på sina hemsidors struktur. Det är dyrt och tidskrävande men genererar, om man gör det bra, en hel del trafik som du inte behöver betala för. Jag sticker ut hakan och säger att det är extremt viktigt och affärskritiskt. Att köpa sponsrade länkar i sökmotorerna blir dyrare och dyrare, fler och fler aktörer ska in och slåss om samma kaka vilket trissar budnivåerna. Frågan är alltså om du har råd att inte bry dig om den organiska trafiken? Det tar oss in på köpta placeringar. Att köpa sponsrade länkar är enkelt. Att göra det bra är svårare. Många företag erbjuder tjänster för detta vilket jag personligen rekommenderar. Iallafall när ni startar upp. Gör rätt från början. Även här är det viktigt att kunna leverera en landningssida som är relevant. Om du t.ex. köper en sponsrad länk på sökningen ”begagnade BMW 520” med budskapet ”120 begagnade BMW 520 till salu” så kan ni inte leda trafiken till startsidan för era begagnade fordon. Det är katastrof! Den som klickar på er länk måste helt enkelt och logiskt hamna på en sida som visar 120st begagnade BMW 520 eller åtminstone begagnade BMW 520. Har ni inte relevant information blir det dessutom mycket dyrare att köpa. Oavsett om ni väljer att investera i det organiska, om ni köper sponsrade länkar eller om ni väljer att arbeta med bägge – se till att mäta vad det ger. Superenkelt dessutom. Och gratis! Ett bra tips är Google Analytics. Det finns många proffs på detta. Passa även på och sätt upp mål. Dvs. så ni mäter vad trafiken leder till. Bokade provkörningar, beställda bilar, frågor till kundtjänst, tid på sajten eller helt enkelt hur många som såg er kampanj. Vill ni ha tips och råd av oss på Bilweb? Vi driver faktiskt Sveriges bästa motorsajt, framförallt om Google får bestämma! Maila mig (Mathias Björkman, VD) på [email protected] så hjälper vi er att komma igång!

Äg din egen data – Alla stora aktörer vill vara en ”hub”

Många av handlarna äger inte sin egen data idag. Man lägger t.ex. upp sina bilar i andras system och låter dem kapitalisera på sina bilannonser. Man lägger sina hemsidor i andras händer. Många har inte systemstöd för egna kunder eller möjlighet att bearbeta dessa på ett enkelt sätt. Men bara under det senaste året har handeln vaknat och ställer helt rätt frågor. Nu är det bara en fråga om tid. Fler och fler börjar inse att det är ”vår” data, vi ska samla in, vi ska hantera och vi ska själva styra hanteringen av hur vi delar ut vår data till våra samarbetspartners. Helt rätt tycker jag! Att äga sin data blir en intressant utmaning för branschen framöver, när fler och fler bilar säljs online. Generalagenter, importörer, bilhandlare och finansbolag vill alla äga data på bilen och bilägarna. Frågan är vem som vinner? När det gäller service och reparation, vem ska få nödropet när bilen har fel? Generalagenten vill att bilen pingar dem, kanske till och med lösa bilens problem. Handlaren vill självklart vara kundens kontakt, framförallt för service och reparation och för att kunna sälja en ny bil på sikt. Finansbolagen vill naturligtvis äga kunden när de äger risken. När 30 procent av bilarna säljs på privatleasing, där service, försäkring och reparation ingår, får finansbolagen mer makt över nybilsförsäljningen. Dvs. när kontrakten förlängs och vilka bilar som erbjuds nästa gång.

Privatleasing – det finns stora utmaningar framöver

Alla är överens om att branschen står för en utmaning när alla bilarna som sålts på privatleasing börjar komma tillbaka. Marknaden ska klara av att svälja många ”mindre” bilar, med liknande specifikationer. En tuff utmaning för de som sitter med risken på restvärdet. Det är fortfarande otroligt billigt att köpa bil med privatleasing. De flesta i bilbranschen tycker att det behövs en prishöjning redan nu. Jag kan bara hålla med. Frågan är hur konsumenterna reagerar på det. Klart är att privatleasingen är ett område där branschen måste samverka för att klara framtidens ökade inflöde och de svårigheter och möjligheter det ger.

Ta hand om dina inbyten – skicka inte iväg dem till andra handlare

Att få intäkter från finansiering, försäkring och framförallt säkra att man får tillbaka bilen på service och reparation, kan med råge överväga de snabba pengar man får för att sälja vidare inbytesbilen till andra bilhandlare. Det är en utmaning och samtidigt en stor potential för framförallt de större handlarna. Vad händer med handlare som lever på inflödet från större handlare då? Helt klart en intressant utveckling att bevaka. Klart är att det inte sker över en natt!

Tradingtjänster - Peer to Peer, eller inte?

En stor trend är området ”peer to peer”. Dvs. att privatpersoner säljer sin bil till andra privatpersoner, utan inblandning av bilhandlare, men på ett kontrollerat sätt. Det finns många aktörer som försöker kapa bilhandlarledet just nu. Det är många som har fått in kapital för att satsa på området, både i Sverige och i resten av världen. I Sverige finns några aktörer sedan tidigare. Idag säljs bilar på Blocket från en privatperson till en annan. Garantibil har utmanat bilhandlarna med tuff jargong, dock med svagt resultat och få sålda bilar. KVD är en stark aktör som säljer nästan 30 000 bilar varje år via nätauktion. Den kanal som växer snabbast hos dem är just bilar från privatpersoner. Även om KVD inte äger bilarna så tar de ganska mycket betalt för att sälja dem vidare till en andra privatpersoner (i många fall till bilhandlare). De ersätter alltså bilhandlarna. För kunden tar det ca fyra veckor innan privatpersonen har pengarna på kontot, under tiden är de dessutom utan bil. Utöver ”peer to peer” så har det dykt upp andra tradingkanaler i Sverige som ”Vi köper din bil (Auto1)” som köper bilar av privatpersoner och säljer dem vidare till bilhandlare. Även aktören BCA har gett sig in på detta område, dvs. att köpa av privatpersoner och sälja till bilhandlare. Alla dessa har en sak gemensamt! De tar bilar från bilhandlarna. Vi på Bilweb tror dock inte att Sveriges bilhandlare kommer lägga sig ner för att dö! Statistik visar tydligt att fler och fler inte vill köpa bil av andra privatpersoner och inte heller sälja bil till andra privatpersoner. Ca 70 procent av alla bilar som är 1-10 år sälj av bilhandlare idag. Den siffran har aldrig varit högre.

Därför lanserar vi BilwebTrading – en tjänst där privatpersoner säljer sina bilar till våra 750 anslutna och professionella bilhandlare, direkt utan mellanhänder.

För privatpersoner finns det många bra anledningar att välja Bilweb Trading och sälja bilen till högstbjudande bilhandlare, istället för till andra privatpersoner. Det är en mycket enklare och säkrare affär där man helt enkelt minimerar sina egna risker och samtidigt får marknadsmässigt betalt (lika mycket betalt som att sälja till en privatperson). För er bilhandlare är det dessutom kostnadsfritt att köpa in bilar via Bilweb Trading. Kan det bli bättre? Vi satsar på att bli en självklar inköpskanal för bilhandeln. Hjälper ni handlare oss att ge privatpersonerna marknadsmässigt betalt ser vi till att skicka en massa bra bilar till er. Win-Win-Win. Låt hjulet börja snurra! Är du handlare och intresserad av att använda Bilweb som inköpskanal? Kontakta gärna Mathias Björkman, [email protected], för mer information! Är du privatperson? Gå in och läs mer på Bilweb.se/salj-bil