Januari 29. 2016, Mathias Björkman

2015 blev rekordår för nyregistreringar av personbilar och den allt populärare privatleasingen

Privatleasing är ett modernt och bekvämt sätt att ha en ny trafiksäker och miljöanpassad bil till en fast månadskostnad i tre år för att sedan lämna tillbaka den.

2015 blev rekordår för nyregistreringar av personbilar och den allt populärare privatleasingen ökade med hela 68 procent till 27 000 nya bilar. Privatleasing utgjorde 8 procent, vilket ska jämföras med 5 procent året innan.

Privatleasing är ett modernt och bekvämt sätt att ha en ny trafiksäker och miljöanpassad bil till en fast månadskostnad i tre år för att sedan lämna tillbaka den. Det är ett enkelt bilägande både för gamla och unga, där kunden slipper fundera på värdet och försäljningen när det är dags att byta, sammanfattar Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig inom branschorganisationen MRF. 2015 valde 17 procent av de privatpersoner som skaffade en ny bil privatleasing. Detta ska jämföras med 12 procent 2014 och 9 procent 2013. - Under 2015 tog ökningstakten en raketartad fart och ser vi enskilt till december 2015, var andelen 23 procent av nya personbilar registrerade på privatpersoner, berättar Johan Holmqvist. Privatleasing är en relativt ny ägandeform på den svenska bilmarknaden, men den är dominerande eller mycket stor i länder som USA, Storbritannien och Danmark med flera. Det finns en myt i Sverige om att privatleasing bara är för unga personer, men den stämmer inte alls. Det är personer från alla åldrar som väljer privatleasing. Ålderssnittet är något lägre, cirka 10 år, och ligger på 45 år istället för 55 år. Privatleasing är allra störst i de två storstadslänen Stockholm och Västra Götaland, men har tagit bra fart över nästan hela landet, berättar Johan Holmqvist. VW och systermärkena Seat, Audi och Skoda dominerar tillsammans med Volvo på andra plats. Därefter följer Renault, Toyota, Kia och Nissan. En annan märkespalett jämfört med den vanliga. VW-koncernen har varit tidigt på plan och har dessutom många modeller i de efterfrågade storleksklasserna, är Johan Holmqvists förklaring. Som andel av försäljningen till privatpersoner hos respektive märke har Mini och Smart de högsta andelarna för privatleasing, nämligen 67 respektive 87 procent under året. Från bilbranschen ser man positivt på utvecklingen när fler nya, trafiksäkrare och mer miljöanpassade personbilar kommer ut på marknaden. Tillsammans med marknadens parter, bland annat finansbolagen och i dialog med Konsumentverket, sker sedan en tid tillbaka ett arbete med att ta fram förbättrade branschgemensamma riktlinjer för privatleasing. - Vi tror starkt på denna ägandeform och vi skulle inte var förvånade om den är den dominerande om fem år när fler upptäckt hur bekvämt det är med privatleasing, avslutar Johan Holmqvist. För ytterligare information, kontakta Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos MRF, 08-701 63 22 eller [email protected]. Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. De har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsätter cirka 40 000 personer.